جمعه ؛ 30 شهريور 1403
31 تير 1397 - 09:55

اوپک، جایگزینی نفت ایران و ابهام در آینده‌ی بازار نفت

مدتی پس از خروج ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای، این کشور اعلام کرده قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. در این راستا، آمریکا سعی دارد از ظرفیت دیگر کشور‌های صادرکننده‌ی نفت داخل و خارج از اوپک، استفاده نماید.
کد خبر : 1146

پایگاه رهنما :

مدتی پس از خروج ایالات‌متحده از توافق هسته‌ای، این کشور اعلام کرده قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند.در این راستا، آمریکا سعی دارد از ظرفیت دیگر کشور‌های صادرکننده‌ی نفت داخل و خارج از اوپک، استفاده نماید.
تحلیل و ارزیابی
۱- اولین مسئله‌ی مهمی که در موضوع «به صفر رساندن صادرات نفت ایران» باید مدنظر قرار گیرد، امکان تحقق آن است. به نظر می‌رسد این موضوع با توجه به برخی پیش‌نیاز‌ها و پیامد‌هایی که دارد، امکان تحقق کامل نخواهد داشت.

۲- با در نظر گرفتن شرایط دیگر تولیدکنندگان، جبران میزان تولید نفت ایران در بازار‌های جهانی، کار ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. مشکلات داخلی ونزوئلا و لیبی و لزوم ایجاد زیرساخت برای افزایش بلندمدت صادرات عربستان، از موانع جدی تحقق سیاست مزبور است.

۳- عربستان درصورتی‌که بخواهد تولید نفت خود را به میزان حداقل یک‌میلیون بشکه افزایش دهد، نیازمند زیرساخت‌های آن است که به نظر نمی‌رسد در کوتاه‌مدت تأمین شود. همچنین برداشت طولانی‌مدت از منابع نفتی نیز خطراتی جدی را برای آن کشور و بازار نفت جهانی در پی دارد.

۴- بنا به دلایل فوق، توقف عرضه‌ی نفت ایران در بازار‌های جهانی، منجر به شوک نفتی و آشوب در بازار خواهد شد.

۵- علاوه بر امکان یا عدم امکان جایگزینی نفت ایران، با توجه به عدم اجماع جهانی جهت تحریم کشورمان، به نظر نمی‌رسد سیاست به صفر رساندن فروش نفت ایران تحقق یابد. به همین دلیل، انتظار می‌رود ایالات‌متحده تمرکز خود را بر جلوگیری از دستیابی ایران به درآمد‌های نفتی قرار دهد.
منبع : اندیشکده راهبردی تبیین

ارسال نظرات